Rydebäcks IF

Författare: Ronney Persson

Senast ändrad av: Ronney Persson

BADMINTON VÅREN 2024

Vi erbjuder badmintonutbildning till barn och vuxna. Syftet är att vi tillsammans skall utveckla barnen, både som personer och som badmintonspelare.

Som huvudledare har vi utbildade badmintontränare med tillsammans över 40 års erfarenhet. Bland tidigare elever har t.ex. flera USM-medaljer kammats in. Ledarna har som spelare Veteran SM-medaljer som största merit. Internationellt är en kvartsfinal på ett Veteran-EM hittills den främsta framgången.

Vi har plats för både dem som vill träna för hälsans skull och för dem som vill tävla. Fördelen med badminton är att alla som vill kan delta i tävlingar. Det finns klasser för all åldrar och den roligaste klassen som kräver mest taktik och badmintonteknik är mixedklassen.

När vi tävlar spelar vi inte bara i åldersklasser utan även i klasser efter spelstyrka vilket gör att personer i alla åldrar möts på tävlingarna. En snabb titt på senaste säsongens resultat visar att tonåringar mötte pensionärer i flera tuffa matcher.

Vi har tillgång till följande tider i Rydebäcks Gamla Sporthall för:

Tävlingsgrupp Barn (från 6 år) Måndagar 1830 - 2000 (3 banor) . Start 15 januari.

Tävlingsgrupp Vuxna och Ungdomar Måndagar 1830 - 2000 (2 banor). Start 15 januari.

Tävlingsgrupp Vuxna, Ungdomar och Barn (från 6 år) Fredagar 1930 - 2100 (5 banor). Start 19 januari.

Badminton Motion Ungdomar och Vuxna Söndagar 1630 - 1800 (3 banor). Start 21 januari.

För att uppnå våra mål behöver vi även föräldrarnas hjälp under träningarna. Det innebär att vi både utbildar föräldrarna i badminton och att föräldrarna deltar på badmintonbanan och hjälper barnen att genomföra övningarna.

Vi behöver bli fler ledare inom vår badmintonverksamhet att på sikt kunna fortsätta med verksamheten.

Vi kommer att ha mer tävlingsinriktad träning vissa dagar och motion andra. Konceptet med familjebadminton kommer vi att fortsätta med både i den tävlingsinriktade verksamheten och i motionsverksamheten.

Även om vi nämner vissa behov nedan så är vi tacksamma för all hjälp vi kan få, så kom gärna med egna förslag på vad ni vill hjälpa till med i föreningen. Du som känner att du har möjlighet att ta på dig ledaruppgifter får gärna mail oss på mail@rydebacksif.se och meddela detta.

Vi behöver ledare till de 4 olika passen och helst 2 st per pass, som kan dela på ansvaret. Ansvaret på de tävlingsinriktade passen blir att se till att

- Öppna hallen och hälsa välkomna samt kortfattat informera om dagens övningar

- Genomföra uppvärmning, individuell eller gemensam

- Tillsammans genomför vi de övningar som står på dagens träningsprogram.

- Notera närvaron

- Avslutning

På de motionsinriktad passen är det mindre att göra

- Öppna hallen och hälsa välkomna

- Notera närvaron

- Avslutning

För dem, som är intresserade av att utvecklas som ledare och/eller badmintontränare finns kurser som Svenska Badmintonförbundet anordnar regelbundet.

Som ni redan vet så har det under den gångna säsongen varit några som tävlat och fler är intresserade av det. Vår målsättning är att vi ska vara på två tävlingar per termin under kommande säsong.

Med tillgången till de 6 nya badmintonbanorna i nya hallen har vi också förutsättningar för att arrangera egna tävlingar på sikt.

Indelning i grupper efter ålder och spelstyrka görs när terminen har startat och utefter vilka tider som passar er. Vi kommer att ha flera grupper på samma tid då det är gott om plats i hallen.

Vårterminen 2024 börjar den 15 januarii.

Är ni en familj med barn, ungdomar och vuxna, som vill träna badminton tillsammans, kan ni ta kontakt med Anders Persson på telefon 0763-17 23 25 eller E-post rydebacksif@bsharp.se, för att komma överens om i vilken aktivitet det finns möjlighet att delta. Efter överenskommels om deltagande görs alltid anmälan genom att fylla i och skicka formuläret i Deltagaranmälan.

Vilken terminsavgift som skall betalas in återfinns på sidan Deltagaravgifter (klicka på länken). Inbetalning görs till vår bankgiro 5893-3243 senast två veckor efter första träningstillfället.

Frösögatan 15 (Gamla Idrottshallen), Rydebäck

c/o Ronney Persson